Kessel-Lo, 22 maart 2018

Stad antwoordt met opmerkelijke besluitvorming, Borstelsstraat zéér ontgoocheld en vreest voor ernstige gevolgen.

Toen mijn dochtertje op 1 september de voordeur uitstapte, reed er doodleuk een zware pick-up truck over onze stoep, ze werd op het nippertje niet aangereden… één van de vele incidenten die zich in en rond de Borstelsstraat voordeden. De Borstelsstraat is -net als de omgevende straten - een krappe straat die de toenemende verkeersdruk niet alleen aankan. De mobiliteitsdienst werd ingeschakeld om tellingen te organiseren en een advies te formuleren. Spreiding van het verkeer, aandacht voor de zwakke weggebruikers en terugdringen van het sluipverkeer zijn de kernpunten.

voorstellen verkeer!

Links: een voorstel dat door heel de buurt solidair gedragen kan worden. Rechts: het eenzijdige voorstel van het college

De experten van de mobiliteitsdienst formuleerden bovenop de eenrichtingsmaatregel in de Borstelsstraat aanvullende maatregelen die de hele wijk ten goede komen. Een evenwichtig voorstel waarbij het verkeer over meerdere straten gelijkwaardig verdeeld wordt. Meerder stukken in éénrichting dringen het sluipverkeer terug. Fietsers krijgen meer ruimte waardoor de invoering van fietsstraten mogelijk wordt. Een goed beargumenteerd advies, gebaseerd op rationele, objectieve cijfers. Cijfers die aantonen dat alle straten te maken hebben met zeer veel verkeer vooral tijdens de spitsuren. Een levensvatbaar advies dat op zijn minst voorgelegd zou moeten worden aan de betrokken straten en een goede basis voor dialoog zou kunnen vormen.

Echter, en hier knelt het schoentje, het college beslist op 16 maart om de adviezen van haar eigen experten naast zich neer te leggen en kiest voor de eenzijdige maatregel van het omkeren van de rijrichting in de Borstelsstraat. Een voorstel waarvan de dienst mobiliteit letterlijk zegt dat het meer sluipverkeer in alle straten zal aantrekken.

“in dit voorstel zal er zeker in de avondspits een sluiproute ontstaan richting Diestsesteenweg via de Beosierlaan. Daarnaast blijft er een parallelle sluiproute bestaan voor de Diestsesteenweg via de Kortrijksestraat waardoor het statuut van fietsstraat niet verantwoord is. In de ochtendspits zal het sluipverkeer richting de Gemeentestraat nog meer aangetrokken worden.”

De bewoners zelf zien veel nieuwe problemen opduiken zoals bijna geen parkeermogelijkheden en minder bescherming voor de talrijke zwakke weggebruikers waaronder veel schoolkinderen, kinderen op weg naar de kinderopvang, bejaarden op weg naar de bushalte. Het voorstel dat ons nu opgedrongen wordt, maakt de Borstelsstraat gevaarlijker dan ooit. De vele gehaaste bestuurders komende van de Diestesesteenweg krijgen een vrije baan voorgeschoteld waar ze met onaangepaste snelheid langs onbeschermde stoepen en naast fietsers door kunnen razen.

Als bewoners van deze buurt zijn wij ontgoocheld. Dit is een gemiste kans om een constructief overkoepelend overleg op te starten en vooral een gemiste kans om eindelijk een duurzame veilige verkeersoplossing voor iedereen te vinden.

Voor de geïnteresseerde lezer, hieronder de verslagen, cijfermateriaal en voorstellen van de mobiliteitsdienst: